söndag 15 april 2012

En skakande berättelse om fas 3:s förfärande följder....

(illustration: Robert Nyberg)

Jag har för en stund sedan läst en artikel i tidningen Arbetaren om hur den s k jobb och utvecklingsgarantins fas 3 som inte leder vare sig till ett riktigt juste jobb eller utveckling slår ute i den för många långtidsarbetslösas vardag. Jag kan läsa att en av de tiotusentals långtidsarbetslösa, som har råkat ut för det föga angenäma att förvisas till fas 3 kommer från Ronneby. Under ett besök på det kontor som Arbetsförmedlingen har förlagt mitt i stan, får följande slängt i ansiktet av en handläggare på sagda myndighet utan något som helst hänsynstagande till de personliga förhållandena. Det tas inget ansvar för det som sker heller (även om Arbetsförmedlingen är en myndighet som ska följa riksdagens beslut så borde det finnas en känsla för att det som man gör inte leder till ett humant och juste bemötande). Men icke sa Nicke, det är någon annans fel i det här fallet en samling politiker någonstans underförstått de som återfinns i riksdagen och framför allt de som för tillfället styr Sverige i minoritet läs följande...:
”Backaryd?” ekade jag misstroget, fast jag ju väl kände till att ­arbetsförmedlare inte brukar skämta. Inte om jobbplaceringar i varje fall. ”Men det är ju en mil dit och jag har ingen bil och…” ”Det går buss dit”, avbröt hon triumferande. ”En på morgonen och en på eftermiddagen. Det räcker!” ”Om man skulle missa bussen”, kunde jag inte låta bli att flika in. ”Det får man ju se till att inte göra. Du kan köpa busskort så blir det billigare för dig att ta dig dit.” ”Men tycker ni verkligen att det är rätt att man ska betala för att jobba?” Hon såg på mig med fullständigt uttryckslösa ögon och sade med ett tonfall som om hon läste innantill: ”Det är inte vi som har bestämt hur det ska vara. Det är politikerna.” ”Ja, jag vet. Men tycker ni det är rätt?” ”Det är inte vi som bestämmer hur det ska vara, det är politikerna.”
Jag blev rent av bestört över det som jag läst och förutom att jag rekommenderar att du läser hela artikeln så ställer jag återigen frågan till arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (m); när kommer du att ta politiskt initiativ till att fasa ut Fas 3 och istället för detta satsa på utbildning och skapa förutsättningar för företagen att kunna anställa genom att de arbetslösa får den kompetens som efterfrågas bl a genom arbetsmarknadsutbildning. Det som den moderatledda minoritetsregeringen sett till att skära ned på och istället fört över stora resurser till stora skattesänkningar och en subventionsbaserad politik som pytsar ut lite här och där. Något som inte alls skapar fler och juste jobb, det är rent sagt skamligt agerat! Så när kommer det att tas politiskt ansvar för detta cyniska moras, det är en bitsk uppmaning som jag riktar till statsminister Fredrik Reinfeldt (m) och arbetsmarknadsministern. Det håller inte att hela tiden ducka för ert oundvikliga ansvar...

Bloggat: Eva Hillén Ahlström 1 om de borgerliga trygghetsförsäkringarna - en granskning, 2 om att du skall icke existera, Leine Johansson om Björklunds okunskap, MittSverige om i konflikt med kunskapen, Mediebruset om att Sydsvenskan vinner inte årets annonsplacering, fler blogginlägg på Netroots, Politometern, Bloggar.se

Media: Arbetaren, Dagbladet 1, 2, SvD 1, 2, 3, 4, 5, 6, 789, DN 1, 2, SR, DA, Ab 1, 2, Expr, E24, SVT, Arbetet, GP, SvD, Ab

Intressant?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...