tisdag 10 april 2012

Självklart att sluta upp kring Handels...


Jag läser på flera nyhetssajter på den sena eftermiddagskvisten att det blir ett allt tydligare och berättigat stöd för fackförbundet Handels krav i de havererade avtalsförhandlingarna med Svensk Handel. Detta stöd kommer från andra fackförbund i LO däribland Byggnads som har varslat om sympatiåtgärder och det är med all sannolikhet väldigt välkommet för Handels, som nu förbereder sig för att ta fajten mot njuggt inställda arbetsgivare inom handelsområdet. Ola Möller skriver följande om det som sker, där Handels kamp för en mer jämställd lönesättning och justare arbetsvillkor nu alltså får större och större tyngd:
Det är en fröjd att sitta och följa Twitter ibland. Idag är det alla sympatiåtgärder som kommer från olika LO-förbund som gör mig glad. Dagens Arena postar mest hela tiden och jag noterar att Pappers och Byggnads är beredda att ta strid för Handels. Sedan tidigare har Kommunal och Hotell- och restaurang sagt att dom är med på banan eftersom Handels krav är deras krav. En storstrejk ser alltså ut att kunna bli verklighet och jag kan inte annat än välkomna denna vilja att ta kampen.
Jag delar till fullo den analys, som Möller gör och ser framemot att få se hur fajten mot den cyniska ideologi, som arbetsgivarsidan använder sig av för att berättiga sina ståndpunkter, förlöper. Ty det är så att det handlar om så mycket mer än att få till stånd en höjd lön för Handels medlemmar, det rör sig om att få bukt med den bristande jämställdhet som råder och som slår mot de många kvinnor som arbetar inom handeln. Det är därför självklart för mig att sluta upp kring Handels och dess krav gentemot Svensk Handel, för Sverige kan bättre än vad arbetsgivarsidan verkar sträva efter. Det ser alltså ut att leda till strejk i handeln fr o m fredag i denna vecka...

Bloggat: LO-bloggen om Mitt Sverige en framgång på nätet, Anna Ardin på Rebella bloggen om att Gina Tricotdockan är ok, fler blogginlägg på Netroots, Politometern, Bloggar.se

Media: SVT 1, 2, 3, Dagens Arena, Handelsnytt, Ab, SR 1, 2

Intressant?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...